Heb je zin(k)?

November 6, 2017

“Heeft u een laag libido? Klik hier.” Zo begon onze brainstorm eind september 2017 in het Gezondheidserf in Oosterhout (bij Nijmegen). Vervolgens een schaterlach om het absurde idee. Kim, Lotte en Marleen, tweedejaars studenten Verpleegkunde en Voeding & Diëtiek aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen, trokken de stoute schoenen aan en onderzochten met mij, 6 weken lang, de invloed van voeding op seksuele gezondheid. Eerst de boeken in op zoek naar relevante literatuur, vervolgens proefkonijn zijn in een zelf opgezet experiment.

 

Broccoli of biefstuk

Na een wat ingewikkeld theoretisch verhaal over de werking van hormonen op onze geslachtsdrift en het type voedsel dat de hormoonhuishouding beïnvloedt, maken we de balans op voor het experiment dat we gaan uitvoeren. “Oké, we eten ons helemaal suf met van die kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool en spruiten, of we kiezen voor zinkrijke voedingsmiddelen zoals vlees, schelpdieren en noten.” In verband met de naderende tentamenweek van de dames kiezen we voor het zinkrijke voedsel omdat dit ook het zelfvertrouwen zou vergroten. Wegens allerlei praktische overwegingen zoals ‘Hoe weten we nu hoeveel (extra) zink we tot ons nemen?’, ‘Hoe voorkomen we  een overdosis? ’en ‘Ik kan m’n moeder toch niet vragen om iedere dag mosselen klaar te maken?’, besluiten we 2 zink-tabletten per dag in te nemen, conform de maximaal aanbevolen hoeveelheid die op de bijsluiter staat vermeld.

 

Bij de drogist kopen we onze zink-tabletten. Natuurlijk een 0-meting via een online test[1], want wat is eigenlijk ons huidige libido? We spreken af om datgene we eten in de Voedingswijzer-app bij te houden en in een logboek op te schrijven hoe we ons die dag voelen. Het idee is om op de tabletten na, verder niet af te wijken van een normale week. Business as usual.

 

D-day

Op 1 november delen we onze ervaringen van 1 week zink-tabletten slikken. Wat opviel? We zijn niet in vier seksuele roofdieren met zaadvragende ogen getransformeerd. Wel merkten we kleine dingetjes op: minder (tentamen)stress; minder acne; meer zin om te sporten; minder ongesteldheidsbuikpijn; lekkerder in vel zitten; goed slapen en een paar schaamlipjes die zich lieten roeren.  Al met al een aardige vangst. Zijn er dan alleen maar positieve ervaringen? Nee, dat niet. Sommige dames kregen de eerste dagen last van hun maag bij het innemen van de tabletten.

 

Een week is natuurlijk te kort om echt grote veranderingen waar te nemen. Wel stellen we vast dat zink een positieve invloed heeft gehad op onze algemene gezondheid. Misschien zijn we nog wel het meest verrast dat we in 6 weken tijd meer open over onze seksuele beleving hebben gepraat. Niet alleen met elkaar, maar ook met vriendinnen, vriendjes,  ouders, medestudenten en zorgprofessionals. We besluiten nog een paar weken langer zink te slikken om te ervaren of onze seksdrive toeneemt. In de tussentijd broeden we op een geschikt vervolgexperiment.

 

Heb je een suggestie voor een vervolgexperiment? Laat het ons per email weten!

Wil je meer lezen over de invloed van voeding op hormonen? Lees dan hier het interview met levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman, specialist op het gebied van voeding en hormonen. Of ben je meer geïnteresseerd in de werking van zink? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum

 

 

[1] http://www.e-gezondheid.be/bereken-uw-libido/test/772

 

 

 

 

Please reload

RECENT POSTS

August 17, 2019

July 7, 2019

December 12, 2018

September 7, 2018

February 6, 2018

Please reload